Pietje precies...

Ik ben bezig met een leuk katoenen jurkje voor de kleine meid. Midden achter komt een blinde rits... nu wilde ik natuurlijk graag bij het achterpand de print door laten lopen... Tips had ik al hier en hier gevonden, maar uiteindelijk werd onderstaand traject mijn manier van werken... kijk maar of je er iets aan hebt...

Twee losse lappen, kijk van te voren even naar het verloop van het patroon. Strijk bij een lap 1 cm naadwaarde om. Hou recht-van-draad in de gaten!




Zoek met de andere lap naar de doorlopende print, leg het aan en strijk het overige gedeelte om.



Leg de lappen heel precies tegenover elkaar.




Goed he, deze print loopt helemaal door.



Rijg de lappen even aan elkaar, zodat ze niet kunnen verschuiven.


  
Het achterpand leg ik langs de omgevouwen 1 cm naadwaarde.



Zo ziet het er nu uit van een afstand.



Ik heb op het achterpand referentiepunten aangegeven en gemarkeerd op de stof met spelden en een verdwijnstift (een van de twee kan ook hihihi).



Van dichtbij ziet dit er zo uit:



Geef nu de naadwaarden rondom het pand aan.


Haal het patroon van de stof en leg het nu op het andere deel van de stof.  Leg het patroon  in dezelfde richting als daarnet. Let uiteraard op je referentiepunten!


Verwijder je rijgdraden. Nu ben je klaar om het patroon uit te knippen. 




Het deel dat ik teveel naar binnen heb geslagen, knip ik nu ook met 1 cm naadwaarde af. 



Leg het patroon weer terug op de uitgeknipte delen.



Let ook hier weer op je referentiepunten!




Rader het patroon of sla het door, net wat je handig vindt... Ik zweer bij het raderen! Ik lus alleen de dingen als middenvoor en zakaanzetten,  als ik het aan de voorkant van de stof wil zien.

Nu kun je aan de slag met de rest van je patroon... Tis dat mijn lockmachine gerepareerd moet worden, anders had ik je de rest van de jurk waarschijnlijk al kunnen laten zien... even geduld dus nog... :-)






Reacties

  1. super, want ik heb daar een tekeningske voor nodig voor ik dat door heb :) merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Lisette, super netjes gedaan! Balen dat je lockmachine kapot is.... ik heb ook ruzie met de mijne.... ligt het aan de tijd van het jaar? Hoe doe je dat met raderen, doe je elk deel apart (dus linker en rechterpand) of leg je dubbel kopieerpapier ertussen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een nieuw onderdeel is besteld, wachten duurt altijd te lang hihihi... Raderen doe ik dubbel als ik patroondelen dubbel knip, dat gaat lekker snel! Maar deze panden zijn enkel geknipt, dus heb ik ze enkel geraderd! Ik zweer wel het radeerwieltje zonder tandjes...

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de tips, ik zit sinds kort op naailes en ik heb daar al wel geleerd dat je pietje precies moet zijn en zie nu ook dat ze dat bij gekochte kleding vaak niet zijn ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je, ik zal eens op cursus moeten komen bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een copliment, ik word er warm van hihihi... Je bent welkom hoor!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts